Fortsat fremgang hos Nobia
Hos køkkenkæmpen Nobia tog salget et dyk i årets sidste kvartal, men ikke desto mindre kommer den svenske koncern ud af 2019 med fremgang over hele linjen. Det viser koncernens nyligt offentliggjorte årsregnskab.
Således voksede omsætningen hos Nobia, der i Danmark står bag HTH, Unoform og Invita, fra 13,2 mia. svenske kroner i 2018 til 13,9 mia. svenske kroner i 2019, mens driftsresultatet (ebit) i samme periode voksede fra 1,0 mia. til 1,1 mia. svenske kroner.
I årets løb fortsatte Nobia sin strategi med at konvertere egne butikker til franchiseforretninger, hvilket ifølge koncerndirektør Jon Sintorn var med til at trække marginerne op trods et organisk fald i salget.
I den nordiske region, som det danske marked hører under, oplevede køkkenkæmpen i årets sidste kvartal et organisk fald i salget på 4 pct. Her skal årsagen findes på projektmarkedet i almindelighed og det finske projektmarked i særdeleshed, mens retailsalget voksede i både Danmark og Finland.
Set over hele året gik Nobias salg tilbage i både den nordiske og den centraleuropæiske region, mens man måske lidt overraskende er lykkedes med at hente organisk vækst på det britiske marked. Endelig har det været et godt år på valutafronten, hvor Nobias omsætning er blevet positivt påvirket af valutaeffekter på i alt 379 mio. svenske kroner.
mio. SEK. | 2019 | 2018 |
---|---|---|
Nettoomsætning | 13.930 | 13.209 |
Resultat af primær drift (ebit) | 1.132 | 1.018 |
Resultat før skat | 1.039 | 986 |
Årets resultat | 810 | 753 |
Balancesum | 10.846 | 7.766 |
Egenkapital | 4.277 | 3.897 |
Antal ansatte | 6.109 | 6.081 |
Regnskabsåret blev afsluttet 31. december 2019. |